Skip to main content

Hur kan du ta din inboundmarketing till en ny nivå och förbättra dina resultat? Mycket hänger på hur du formulerar dig på din hemsida, landningssidor och sociala medier. I den här artikeln tar vi upp hur du kan använda dig av flera olika typer av CTA för att öka din försäljning.

Vad är en CTA?

En CTA är en call to action, alltså en uppmaning till en handling. Ofta handlar det om att man uppmanar en potentiell kund att genomföra ett köp, prenumerera på dina nyhetsbrev, läsa vidare om något ämne eller något annat som gör att de tar steget närmare att bli en kund.

Förbättra din inboundmarketing

Med inbound marketing vill du få kunderna att komma till dig. Du vill locka de till dig och fånga deras uppmärksamhet. Sen vill du även få de att fatta beslutet. Där kommer CTA in. En call to action kan pusha personen till att agera. 

Det är smart att ha flera olika typer av CTA på din hemsida, gärna direkt på startsidan och på i princip alla andra sidor du har. Det är även en bra idé att skapa landningssidor med ett visst extra fokus på en specifik handling som du vill uppmana till, och ha flera CTA där. 

Att tänka på med CTA i din marknadsföring

Se till att din CTA är synlig och tydlig. Det ska inte vara någon tvekan om vad det är personen blir uppmanad till att göra. Det är ofta en smart idé att din call to action är gjord i formen av en knapp på din hemsida, så att den är lätt att se och trycka på. Genom den ska personen direkt hamna på rätt ställe för att genomföra den handling som din CTA handlade om.

Det är även en smart idé att använda sig av en CTA för att få besökare på din hemsida att registrera sig för e-postutskick av nyhetsbrev. Nyhetsbrev är ett bra exempel på inboundmarketing. På så sätt kan du komma med viktig information och säljande tips som kan ge dig lojala och återkommande kunder.

En effektiv plattform är rätt väg

Med dina nyhetsbrev är det ett bra val att använda sig av en digital plattform för att få lite struktur på det hela. Ett bra exempel är plattformen Paloma, Paloma har flera olika smarta funktioner och verktyg som förenklar din e-postmarknadsföring markant. Designa och planera, schemalägg och automatisera, allt på ett och samma ställe.