Kundresan är en viktig del för företag att hålla koll på. Men hur påverkar GDPR kundresan och hur kan du göra för att följa den? Den här korta artikeln tar upp användbar info.
Vad är kundresan?
En kundresa är den resa som en kund gör. Det startar med en potentiell kund som visar ett visst intresse för en tjänst eller produkt och slutar med köp och bildandet av en lojal kund. Företag vill gärna genom sin marknadsföring driva på den här kundresan och få en potentiell kund att genomföra köpet. De vill genom resan hela tiden uppmuntra den potentielle kunden att ta nästa steg.
Hur kommer GDPR in i det här?
GDPR är viktigt att hålla koll på när det gäller marknadsföring. GDPR innebär nämligen ett högre krav på att personer måste visa aktivt samtycke innan du hanterar deras personuppgifter på något sätt eller skickar de marknadsföring. Så om du under kundresan vill skicka dina potentiella kunder något för att uppmuntra de till handling, behöver du ha koll på att du följer GDPR.
Till exempel så kan du inte skicka nyhetsbrev till personer bara för att du har deras e-postadress. De måste ha aktivt valt att tacka ja till dina nyhetsbrev och till din hantering av deras personuppgifter. De behöver också ha fått tillräckligt med information för att kunna fatta ett informerat beslut, de måste få information om vad det är de faktiskt tackar ja till.
Testa en plattform
En plattform förenklar och sparar tid. Det gör även att du lättare kan få en överblick över alla delar av ditt skapande och skickande av nyhetsbrev. En smidig lösning för att effektivisera. Varför inte testa en idag?
Plattformen Paloma är ett bra exempel. Direkt från din mobil eller dator kan du enkel designa snygga nyhetsbrev, använda mallar, planera ditt upplägg, samarbeta med kollegor och göra tidsinställda utskick. Att driva på kundresan med e-postmarknadsföring behöver inte bli så svårt när du har rätt verkyg till hands.